Jak odwołać się od decyzji ZUS-u?
Każdego roku ZUS wydaje setki tysięcy różnych decyzji. Często są one błędne. Jak odwołać się od decyzji ZUS-u?
W jakim terminie należy złożyć odwołanie?
Jeśli nie zgadzamy się z decyzją ZUS odwołanie w formie pisemnej musimy wysłać do miesiąca od daty otrzymania wspomnianej decyzji. Możemy to zrobić bezpośrednio w oddziale ZUS-u, albo też listownie. W tym drugim przypadku uwzględnia się datę stempla pocztowego.
Co potem?
Po otrzymaniu odwołania, ZUS może albo podtrzymać swoją decyzję, albo też zmienić ją. W praktyce ZUS przekazuje sprawę do sądu, co następuje zwykle w terminie 30 dni od momentu otrzymania odwołania. Jeśli sąd nie otrzyma stosownego dokumentu do 60 dni od momentu przesłania odwołania do ZUS-u, możemy sami zaskarżyć ZUS przed sądem z tytułu zbędnego przedłużania czasu trwania naszej sprawy.
Prawnik? Z pewnością warto!
Jeśli uważamy, że decyzja ZUS-u jest dla nas krzywdząca i niesprawiedliwa, niezbędna może się okazać pomoc prawnika przy odwołaniu od decyzji ZUS. Zwłaszcza, jeśli sprawa będzie rozpatrywana przez sąd.
Artykuł nie stanowi porady prawnej, ani opinii prawnej, a jedynie indywidualne poglądy autorki na opisane zagadnienie prawne i nie może stanowić podstawy jakiejkolwiek jej odpowiedzialności w stosunku do osób trzecich, zaś czytelnik nie jest związany poglądami przedstawionymi w artykule.